Regina Douma, docent START.Deltion: ‘Blijf met elkaar praten en heb oprechte interesse in elkaars mening’

De provincie Overijssel heeft in aanloop naar de verkiezingen gastlessen verzorgd voor het Deltion College. Daarnaast konden studenten hun stem uitbrengen voor hun favoriete excursie in een levensecht stembureau. Wij vroegen Regina Douma, docent bij START.Deltion, naar wat zij vond van de samenwerking en waarom zij van mening is dat lesgeven over democratie belangrijk is.

Welk woord komt er als eerste in je op bij het begrip democratie?

“Het eerste woord dat in mij opkomt is ‘zelf doen’. Dat zegt wel wat over mij, ik ben graag betrokken bij dingen. Ook denk ik gelijk aan het begrip vrijheid. Veel van mijn studenten van de entreeopleiding zijn bezig met inburgeren en komen uit een samenleving waar vrijheid geen gegeven is. Het is niet vanzelfsprekend dat je in een land leeft waar je alles kunt doen en zeggen wat wel in Nederland kan. Democratie betekent voor mij daarom mee kunnen doen en onderdeel uitmaken van.”

Heb je het met jouw studenten meer over vrijheid dan met mensen die in Nederland zijn geboren?

“Ja, zeker weten. Hun verhaal, hoe zij naar Nederland gekomen zijn, speelt met regelmaat een rol. Soms voel je even de pijn van het vluchten en die frustratie van wat je graag zou willen en wat misschien minder lukt dan bij anderen.

“Sommige docenten focussen zich meer op kennis overdragen. Ik laat graag zien dat politiek dagelijks invloed heeft op ons.”

Afgelopen week hadden wij het erover dat in de Nederlandse wet staat dat iedereen gelijk is. Soms doe ik de deur open voor jongens en zeg ik: ‘Ga maar voor!’ Dan krijg ik als antwoord: ‘Ja, maar mevrouw, meisjes moeten eerst.’ ‘Nee, in Nederland zeggen we dat we gelijk zijn’, antwoord ik dan. Sommige docenten focussen zich meer op kennis overdragen. Ik laat graag zien dat politiek dagelijks invloed op ons heeft.”

Kan je als docent zonder passie over dit thema goed lesgeven over democratie en politiek?

“Nee, ik denk het niet. Op het moment dat jij iets écht in de vingers hebt en daarop vertrouwt, dan kom je toe aan waar het echt om gaat. Op die manier kun je tijdens de les makkelijker de diepte in en dat worden volgens mij altijd de mooiste lessen. Je hebt hier dus zeker passie voor nodig. Je moet het belang inzien van dat we een stem hebben gekregen. Dat is echt iets waard voor mij.”

Hoe hou je je verder bezig met politiek in de klas?

“Buiten de verkiezingen om praten of lezen wij ook over politiek, dat vind ik belangrijk. Als ik vraag aan studenten of ze gaan stemmen, dan zeggen sommigen ‘nee’. En ik merk dat ik daar van schrik. Ik vind het een groot goed dat je de kans hebt om iets met jouw stem te doen. Het moet niet een verplichting worden, maar je moet wel de waarde inzien. Daarom praten wij vaker over politieke onderwerpen. Daarnaast gaan we ook op excursie naar Den Haag en naar de provincie. Ik merk dat ze er meer van opsteken door een plek met eigen ogen te zien. Als we op excursie gaan naar het provinciehuis dan mogen de studenten even op zo’n stoel zitten en dat maakt indruk.”

Waarom heeft het Deltion College gekozen voor een samenwerking met provincie Overijssel op gebied van democratie?

“Wij kunnen natuurlijk zelf ook lesgeven, maar het is fijn als iemand van buiten dat doet, want diegene bekijkt het onderwerp op een andere manier en brengt andere kennis en perspectieven met zich mee. Met het stembureau hebben we de studenten aangezet tot beweging in de school. Zoiets maakt de lessen leuk en verfrissend.”

Wat betekent deze samenwerking voor jou en het Deltion College?

“Ik vond het een leuk en waardevol traject. Wel verschillen de ervaringen bij docenten als het gaat om de online gastlessen van ProDemos. Er gingen wat dingen mis, maar ik vond het over het algemeen een prettige samenwerking die voor herhaling vatbaar is. Ik ben vooral heel benieuwd naar de uitslag van het stemmen op de excursies.”

Wat wil je mensen meegeven?

“Blijf met elkaar in gesprek. Die zin staat inmiddels op ons whiteboard in het lokaal, mede dankzij de samenwerking met de provincie. Elke les ziet er totaal anders uit als écht een gesprek met elkaar kunt hebben. Je moet niet alleen praten als je het oneens met elkaar bent, maar je moet ten alle tijden interesse hebben en openstaan voor elkaar. Zoiets kun je niet spelen, fake interesse voelt iedereen aan, volgens mij. Blijf dus met elkaar praten en heb oprechte interesse in elkaars mening. Daar komen mooie dingen uit.”

Lesgeven in tijden van corona gaat natuurlijk heel anders, heb je iets opmerkelijks meegemaakt wat je wil delen?

“Ik ben iemand die zoekt naar wat wél kan. Zo had ik een foto-opdracht gegeven toen het sneeuwde: ‘Ga naar buiten, kijk om je heen en maak foto’s van wat je ziet.’ Er was een student die eerst een foto maakte vanachter het raam. Uiteindelijk ging hij alsnog naar buiten, nadat ik hem had aangemoedigd. Hij had dus een zetje nodig, maar als iemand dan iets ontdekt wat hij eigenlijk heel leuk vindt, dan vind ik dat mooi.”

Het interview met Regina Douma maakt onderdeel uit van een serie over democratie in het onderwijs. Lees ook de andere interviews.

Ferenc van Damme: ‘Adviescommissie is leuk en belangrijk gekkenwerk, maar helaas niet heel baanbrekend’ 

Oud-informateur Herman Wijffels over de noodzaak van nieuwe bestuursstijlen

Mink de Vries, docent maatschappijleer: ‘Jongeren hebben plotseling door dat politiek over henzelf gaat’

Verkiezingsproject op het Agnieten College: leerlingen richten politieke partijen op!

Interview: Trudy Nijhof van ROC van Twente over democratie in het onderwijs

Deventer Denkt Mee Festival